Valtioneuvoston kanslia etusivu

Pääministeri Juha Sipilän lausunto presidentti Mauno Koiviston poismenon johdosta

valtioneuvoston viestintäosasto
Julkaisuajankohta 12.5.2017 23.44
Tiedote 233/2017

Sain perjantai-iltana suru-uutisen presidentti Mauno Koiviston poismenosta. Haluan esittää syvimmän osanottoni Mauno Koiviston omaisille ja läheisille sekä omasta että koko valtioneuvoston puolesta. Olemme menettäneet maamme historiaan suuresti vaikuttaneen henkilön, sotaveteraanin ja isänmaan ystävän, joka luotsasi kansakuntaa varmalla kädellä vaikean laman läpi Euroopan unionin jäseneksi. Presidentti Koivisto oli ainutlaatuinen yhdistelmä talouden ja ulkopolitiikan asiantuntijaa. Hänen Venäjä-tuntemuksensa haki vertaistaan. Symboliikkaa liittyy siihenkin, että Koivisto kuoli Snellmanin päivänä, suomalaisuuden päivänä.

Koivisto oli malliesimerkki modernin Suomen pojilleen ja tytöilleen luomista mahdollisuuksista. Laivapuusepän lahjakas poika hankki itselleen korkeimman akateemisen koulutuksen, tohtorin tutkinnon, ja eteni hyvin vaativiin tehtäviin suomalaisessa yhteiskunnassa, lopulta tasavallan presidentiksi asti. Hän oli oman onnensa seppä, joka joutui ottamaan vastuuta itsestään ja perheestään jo kymmenvuotiaana äidin kuoleman jälkeen.

Mauno Koivisto antoi mallin sille, mitä suomalaisuus on parhaimmillaan. Jokainen voi onnistua, kaikilla on mahdollisuus. Mauno Koiviston omaiset, läheiset ja tutut, olette ajatuksissamme tällä suuren surun hetkellä.

Juha Sipilä
Pääministeri