FI SV

EU-virat

EU:n toimielimet tarjoavat useanlaisia työsuhteita vakituisista viroista lyhyempiaikaisiin työtehtäviin. Tarkemmat tiedot työkuvista ja henkilöstöluokista löytyvät EPSOn verkkosivuilta.
Henkilöstöluokat - EPSO
Työnkuvat - EPSO

Vakituiset virat

EU-toimielimet rekrytoivat vakituisen henkilökunnan kilpailujen kautta. Uusien virkamiesten valinnan hoitaa Euroopan henkilöstövalintatoimisto EPSO.
Lue lisää Kilpailut-osiossa

Ura-alueiden luokitusjärjestelmä koostuu hallintovirkamiesten (AD), kääntäjien (AD), hallintoavustajien (AST) ja sihteeri- ja virkailijahenkilöstön (AST/SC) tehtäväryhmistä. Hallintovirkamiesten (AD) tehtäväryhmissä on 12 palkkaluokkaa (AD5 - AD16). Hallintoavustajien (AST) tehtäväryhmässä on 11 palkkaluokkaa (AST1 - AST11). Tulkit ja kääntäjät kuuluvat AD-tehtäväryhmään.

Hallintovirkamiehet (AD)

AD-ryhmään kuuluvat johto-, suunnittelu- ja asiantuntijatehtävät sekä tutkimustehtävät. Suurin osa paikoista on yleisuran tehtäviä, ja ovat avoinna kaikilta tieteenhaaroilta valmistuneille. Joihinkin erityistehtäviin järjestetään myös omia kilpailuja. Hallintovirkamiehen tehtävänkuvaan kuuluvat esimerkiksi EU-lainsäädäntöä ja budjettia valmistelevat tehtävät, talouspolitiikkaa koskevat koordinaatiotehtävät, EU-oikeuteen liittyvät tehtävät sekä neuvottelut kolmansien maiden kanssa. Toisin sanoen AD-virkamiehille kuuluu vastuullinen tehtäväkenttä heti uran alusta alkaen. Vaatimuksena on korkeakoulututkinto. Palvelukseen otto tapahtuu yleensä avoimilla kilpailuilla alimpiin palkkaluokkiin.

Kääntäjät ja tulkit (AD)

Perusvaatimuksena on korkeakoulututkinto miltä tahansa alalta ja pätevyys kahdessa virallisessa EU-kielessä äidinkielen lisäksi. Kääntäjiä ja tulkkeja palkataan vakituiseen työsuhteeseen, mutta erityistapauksissa tai kiireellisissä tilanteissa myös tilapäisesti. Palvelukseen otossa on eroja eri toimielinten välillä. EU-toimielimet käyttävät paljon myös freelance-kääntäjiä ja -tulkkeja, joiden kanssa tehdään erilliset sopimukset.

Kääntäjistä suurin osa työskentelee Euroopan komission käännöstoimen pääosaston (DGT), unionin neuvoston pääsihteeristön ja Euroopan parlamentin pääsihteeristön palveluksessa. Tulkeille työmahdollisuuksia tarjoavat ennen kaikkea komission tulkkauksen pääosasto (SCIC) sekä Euroopan parlamentin ja unionin tuomioistuimen tulkkauspalvelut.

Lisätietoja tulkkien ja kääntäjien uravaihtoehdoista

Euroopan parlamentti
Kääntäminen ja tulkkaus

Euroopan komissio
Käännöstoimen pääosasto (englanniksi)
Tulkkauksen pääosasto

Euroopan unionin neuvosto
Pääsihteeristön kielipalvelu (pdf)

Euroopan talous- ja sosiaalikomitea ja alueiden komitea
Yhteinen käännöspalvelu

Tuomioistuimet
Euroopan unionin tuomioistuimen työpaikat
Tilintarkastustuomioistuimen työpaikat

Euroopan unionin elinten käännöskeskus

Virkojen ja palkkaryhmien vastaavuus

AD5-6: Vaatimuksena vähintään alempi korkeakoulututkinto, perehtyneisyys kyseiseen alaan ja työkokemus vastuualueeseen kuuluvista tehtävistä
AD7-16: Vaatimuksena ylempi korkeakoulututkinto, perehtyneisyys kyseiseen alaan ja työkokemus vastuualueeseen kuuluvista tehtävistä

Hallintoavustajat (AST)

Hallintoavustajien tehtävät kuuluvat pääpiirteissään toimeenpanoa koskeviin työvaiheisiin kaikilla EU:n toiminta-alueilla. Tehtävät voivat liittyä esimerkiksi tietotekniikan, viestinnän, tullihallinnon, varainhoidon, tutkimuksen tai kirjanpidon alaan. Vaatimuksena on ylioppilastutkinto tai kolmen vuoden ammatillinen koulutus. Alaan liittyvää työkokemusta vaaditaan yleensä kaksi vuotta. Tähän liittyvät vaatimukset saattavat vaihdella.

Hallintoavustajien haussa voidaan järjestää myös kilpailuja yleisosaajien rekrytoimiseksi. Toimenkuva voi olla esimerkiksi yksikön sihteerin, henkilösihteerin tai -assistentin tehtävät tai hallintoon liittyvät avustavat toimet, kuten talous- tai asiakirjahallinto ja tietotekninen lähituki. AST-virkamiehiä on myös tutkimusavustajina ja tiedotustehtävissä. AST-luokkaan on sisällytetty myös palveluhenkilöstö, kuten vahtimestarit ja autonkuljettajat. Tehtävät sisältävät esimerkiksi postinkäsittelyyn liittyviä palvelutehtäviä. Haku tapahtuu pääsääntöisesti avoimilla kilpailuilla.

Sihteeri- ja virkailijahenkilöstö toimii yleensä toimiston hoitoon liittyvissä töissä ja hallinnon tukitehtävissä. Sen vastuulle voi kuulua esimerkiksi asiakirjojen valmistelu, kokousten järjestely ja koordinointi sekä johdon sihteerin tai osastosihteerin tehtävät.

Sihteeri- ja virkailijahenkilöstö (AST/SC)

Sihteeri- ja virkailijahenkilöstö toimii yleensä toimiston hoitoon liittyvissä töissä ja hallinnon tukitehtävissä. Sen vastuulle voi kuulua esimerkiksi asiakirjojen valmistelu, kokousten järjestely ja koordinointi sekä johdon sihteerin tai osastosihteerin tehtävät.

Sopimussuhteiset toimihenkilöt (CAST)

EU:ssa on mahdollista hakea myös sopimussuhteisiin tehtäviin. Tämä hakuprosessi on varsinaisia virkamieskilpailuja kevyempi menettely. Sopimussuhteisia työntekijöitä käytetään tilanteissa, joissa kaivataan tilapäistä asiantuntijaosaamista tietyllä sektorilla.

Sopimussuhteisiin tehtäviin palkataan:

  • Euroopan komission pääosastolle pääasiassa suorittaviin tai hallinnollisiin tehtäviin, mutta myös erityisosaamista vaativiin tehtäviin.
  • Euroopan komission pääosaston alaisiin toimistoihin, kuten infrastruktuuri- ja logistiikkatoimistoon Brysseliin ja Luxemburgiin
  • erillisvirastoihin
  • Euroopan komission kansallisiin edustustoihin ja edustustoihin kolmansissa maissa, erityisesti kehitysyhteistyötehtäviin

Opas sopimussuhteisiin tehtäviin

Erillisvirastot - Europa.eu
Komission edustustot jäsenvaltioissa - Euroopan komissio
EU:n edustustot - Euroopan komissio

Väliaikaiset työntekijät

Väliaikaisella työsopimuksella voidaan palkata työntekijöitä määräajaksi erikoisalojen osaamista vaativiin tai tilapäisiin tehtäviin, esimerkiksi tutkimustyöhön. Väliaikaisten työntekijöiden rekrytointi on yleensä suoraan kunkin EU-toimielimen tai -viraston vastuulla. Avoimien työtehtävien sivustoa kannattaa seurata säännöllisesti. Voit myös toimittaa tietosi EU:n sähköiseen ansioluettelotietokantaan.
Väliaikaiset työntekijät - EPSO

Kansalliset asiantuntijat

Jäsenmaat voivat lähettää EU:n toimielimiin niin sanottuja kansallisia asiantuntijoita jäsenmaan omalla kustannuksella. Kansallisten asiantuntijoiden toimikausi on pääsääntöisesti kaksi vuotta.

Suomi voi valtion talousarvioon sisällytetyn momentin kautta kustantaa noin kymmenkunta kansallista asiantuntijaa työskentelemään EU:n toimielimissä sellaisissa tehtävissä, jotka tukevat Suomen EU-politiikkaa. Lähettäjätaho, kuten ministeriö tai virasto, voi myös maksaa kansallisen asiantuntijan sosiaaliturva- ja palkkakustannukset itse.

Koska kiinnostus kansallisten asiantuntijoiden tehtäviin on suurempaa kuin käytettävissä olevat varat, tehtäviä joudutaan priorisoimaan. Priorisointi tehdään ministeriöiden välisessä EU-asioiden komiteassa. Ehdotuksia kansallisiksi asiantuntijoiksi voivat tehdä ministeriöt ja muut EU-asioiden komiteassa edustettuina olevat tahot, kuten Ahvenanmaan maakuntahallitus tai Suomen Pankki.

Ura tutkijana

Tutkimustyötä Euroopan unionissa tehdään pääsääntöisesti Euroopan komission alaisuudessa. Tutkijoita rekrytoidaan myös avointen kilpailujen kautta.
Pääosastot ja yksiköt - Euroopan komissio
Lisätietoa Kilpailut-osiossa

Apulaisasiantuntijat EU:n edustustoissa (Junior Professionals in Delegations, JPD)

EU tarjoaa nuorille asiantuntijatehtäviä kehitysmaissa sijaitsevissa edustustoissa. Ohjelman rahoittajina toimivat Suomen ulkoasiainministeriö ja Euroopan komissio. EU:n apulaisasiantuntijoiden henkilövalintaa ja rekrytointia hoitaa kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO.
Lue lisää hausta CIMOn verkkosivuilta
Ulkoministeriön kehityskysymysten yksikkö
Euroopan ulkosuhdehallinto

Euroopan parlamentin jäsenten avustajat

Tietoa parlamentin jäsenten avustajien työstä ja hakumenettelyistä on Euroopan parlamentin sivustoilla ja parlamentin poliittisten ryhmien verkkosivustoilla.