Hoppa till innehåll
Media
Valtioneuvoston kanslia framsida

Försäljningsinkomsterna från skolfastigheter kan i fortsättningen användas för att utveckla utbildningen

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 25.10.2016 13.19 | Publicerad på svenska 26.10.2016 kl. 15.52
Pressmeddelande 455/2016

Regeringens finanspolitiska ministerutskott preciserade den 25 oktober den riktlinje i reformen av yrkesutbildningen enligt vilken det verkliga värdet på fastigheter som staten överlåtit utan ersättning ska användas i första hand för utvecklande av yrkesutbildningen. I fortsättningen kan det verkliga värdet av dessa fastigheter utöver byggnadsinvesteringar användas även för investeringar som främjar utvecklingen av utbildningen, såsom ibruktagande av nya digitala inlärningsmiljöer.

Syftet med reformen av yrkesutbildningen som träder i kraft den 1 januari 2018 är att förnya lagstiftningen om yrkesutbildningen och finansierings- och examenssystemet i sin helhet samt att utöka lärandet på arbetsplatserna. Det är fråga om undervisnings- och kulturministeriets största lagstiftningsprojekt under denna regeringsperiod. Undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen anser att finanspolitiska ministerutskottets beslut ger en betydande möjlighet att stödja förnyandet av de yrkesinriktade läroanstalternas och yrkeshögskolornas undervisning i hela landet samt ibruktagandet av nya digitala inlärningsmiljöer. Enligt Grahn Laasonen stödjer möjligheten att använda försäljningsinkomsterna för utveckling av utbildningen även uppnåendet av målen som ställts för reformen av yrkesutbildningen.

Under de kommande åren effektiviserar utbildningsanordnarna sin verksamhet bland annat genom att minska antalet lokaler, varvid de fastigheter inom yrkesutbildningens och yrkeshögskoleverksamheten som inte längre behövs kan säljas. Egendom som staten i tiden överlåtit utan ersättning omfattas av återbetalningsskyldighet när omständigheterna förändras. Beloppet som omfattas av återbetalningsskyldigheten kan nu användas även för investeringar som främjar utvecklingen av utbildningen, i synnerhet för anskaffning av nya inlärnings- och innovationsmiljöer, såsom till exempel undervisningssimulatorer.

Beloppet som annars återbetalas till staten används i första hand för kostnaderna för byggprojekt som är nödvändiga för utbildningsanordnarens utbildning.  Om det inte finns behov för nya byggprojekt kan beloppet användas för andra investeringar som främjar utvecklingen av utbildningen, såsom anskaffning av undervisningsutrustning, -maskiner eller -verktyg, digitala inlärningsmiljöer samt informationssystem och program som behövs för undervisning och forskning.

Överföringarna av fastigheternas värde behandlas fall för fall vid undervisnings- och kulturministeriet. Som bäst är 27 ansökan som gäller återbetalningsskyldigheten i fråga om fastigheter under behandling vid ministeriet. Ministeriet kommer att ge anvisningar beträffande anmälan och ansökan som gäller fastigheter som staten överlåtit utan ersättning samt en separat anvisning om bokföringspraxis i dessa ärenden. 

I samband med att yrkesläroanstalterna kommunaliserades och privatiserades på 1990-talet överlät staten till utbildningsanordnarna de fastigheter och det lösöre som behövdes i deras undervisning. Också de statsägda fastigheterna som användes av läroanstalterna på institutnivå och yrkesutbildningscenter för vuxna överläts till utbildningsanordnarna.   I överlåtelseavtalen ingår ett villkor om återbetalningsskyldighet om egendom som överlåtits av staten överlåts till någon annan, om dess användningsändamål ändras, om verksamheten avslutas eller om egendomen förstörs eller skadas.  Återbetalningsskyldigheten gäller 30 år från undertecknandet av avtalet. 

Ytterligare uppgifter: byggnadsrådet Ritva Kivi (fastigheter inom yrkesutbildningen på andra stadiet), tfn 0295 3 30155, [email protected] och undervisningsrådet Eija Somervuori (yrkeshögskolornas fastigheter), tfn 0295 3 30415, [email protected], undervisnings- och kulturministeriet

Uppdatering av statsrådets verksamhetsplan (11/2016)