Hoppa till innehåll
Media
Valtioneuvoston kanslia framsida

Utredning: Polarkoden – en möjlighet för Finlands arktiska kompetens

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 24.3.2016 13.09
Pressmeddelande 124/2016

Internationella sjöfartsorganisationens (IMO) polarkod är en norm som är bindande för alla länder och som föreskriver att striktare bestämmelser om säkerhet och miljöskydd ska tillämpas på last- och passagerarfartyg som seglar inom arktiska och antarktiska områden än på fartyg som seglar inom andra områden. Polarkodens säkerhets- och miljökrav träder i kraft den 1 januari 2017 och de krav som gäller besättningens behörighet och utbildning börjar sannolikt gälla den 1 juli 2018.

Sjöfartsbranchens Utbildnings- och Forskningscentral vid Brahea Centrum vid Åbo universitet och en forskningsgrupp inom energi- och miljöteknik vid Uleåborgs universitets tekniska fakultet har utrett vissa särskilda frågor som gäller implementeringen av polarkoden.

Polarkoden har betydande konsekvenser för Finland. Ikraftträdandet av koden ökar efterfrågan på kunnande och teknik inom vintersjöfart och verksamhet i kalla förhållanden. Finland har bred expertis bland annat inom planering och byggande av isförstärkta fartyg och isbrytare, teknik för miljömätning och oljebekämpning i isförhållanden. Det arktiska kunskapscentrum som planeras i Finland har således många möjligheter och mycket att göra då det gäller att kommersialisera finländskt kunnande och främja exporten och synligheten. 

Med tanke på miljöns tillstånd i polarområdena skulle i synnerhet begränsningar av fartygens barlastvatten och av växthusgasutsläpp som påskyndar klimatförändringen vara av stor betydelse. I polarkoden ingår dock inte ännu begränsningar av dessa utsläpp. Att IMO:s konvention om barlastvatten träder i kraft kan emellertid ha positiva effekter för den finländska marintekniken och -industrin (cleantech), då marknaden för nya hanteringssystem för barlastvatten blir större.

Genom att bekämpa fartygens kortlivade utsläpp av svart kol kunde man få betydande klimat- och hälsoeffekter. Utvecklingen av bekämpningsmetoder förutsätter att man utvecklar en standardiserad metod för att mäta svart kol så att behovet av att minska utsläppen kan preciseras. Man kunde uppnå marknadsfördelar genom att utveckla och förbättra teknikerna för minskning av utsläpp av NOx, SOx och CO2 eller genom att kombinera dessa tekniker så att de också kan tillämpas på svart kol. Finlands roll är att stödja IMO i detta arbete.

Det är viktigt att Finland aktivt deltar i vidareutvecklingen av polarkoden och andra internationella avtal som reglerar sjöfarten. Finland är ordförande i Arktiska rådet 2017–2019 och då har vi initiativet att främja mål som gäller hållbar användning av polarområdena, minskning av utsläppen från sjöfarten, internationellt samarbete och export av finländskt kunnande.

Slutrapporten från projektet "Polaarikoodin turvallisuus- ja ympäristövaikutusten yhteensovittaminen Suomessa (POLARCODE)" publicerades den 24 mars i statsrådets publikationsserie för utrednings- och forskningsverksamheten. Projektet förverkligades inom ramen för genomförandet av statsrådets utrednings- och forskningsplan 2015.

Slutrapporten Polaarikoodin turvallisuus- ja ympäristövaatimusten yhteensovittaminen Suomessa (på finska)

Mer information om statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet

Ytterligare information: Johanna Ikävalko, konsultativ tjänsteman, kommunikationsministeriet, tfn 0295 342 166, [email protected] och Johanna Yliskylä-Peuralahti, ansvarig ledare för projektet POLARCODE, Brahea Centrum vid Åbo universitet, tfn 02 333 8176

(Ursprungligen offentliggjort på finska 24.3.2016)