Hoppa till innehåll
Media
Valtioneuvoston kanslia framsida

Överskuldsatthet kan förebyggas effektivt genom samarbete mellan olika förvaltningsområden

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 20.5.2016 13.06
Pressmeddelande 219/2016

Mångsidig och synlig ekonomifostran och rådgivning i olika skeden av livet är några av de åtgärder som behövs för att förebygga överskuldsatthet. Genom bättre tillgång till skuldrådgivning, nya modeller för kundbemötande och e-tjänster skulle överskuldsatta personer kunna hjälpas mer än vad som är fallet i dag. Hanteringen av skuldproblem förutsätter också ett ökat samarbete mellan olika förvaltningsområden. Bland annat detta konstateras i en ny rapport från Konsumentforskningscentralen vid Helsingfors universitet. Rapporten ger förslag till åtgärder för att förebygga överskuldsatthet.

Enligt rapporten har det inte gjorts övergripande satsningar på att förebygga överskuldsatthet i Finland. Man har inte heller kunnat lösa skuldproblem i tid. Det finns ett stort antal överskuldsatta personer i Finland, och de har ofta också många andra problem.

För att lösa skuldproblem behöver kommunerna ta fram verksamhetsmodeller för samarbete i synnerhet mellan den ekonomiska rådgivningen, skuldrådgivningen och socialväsendet . Också samarbetet med myndigheterna inom andra förvaltningsområden och aktörer inom den tredje sektorn bör effektiviseras. Målet ska vara att kunderna får hjälp i skuldfrågor och med andra problem i livet så att man ser till helheten. Kommunerna bör oftare erbjuda sociala krediter, smålån och förebyggande utkomststöd som ett alternativ till kreditbolagens dyra snabblån.

Experterna och konsumenterna behöver nya verktyg för att identifiera varningssignaler för överskuldsatthet. Konsumenternas betalningsförseningar måste uppmärksammas i tid. Det förutsätter att kommunerna, företagen och indrivningsaktörerna utvecklar sina rutiner för att hjälpa personer med betalningsproblem. I ansvarsfull kreditgivning ingår att bedömningen av kreditvärdigheten är klar och tydlig och att kreditregistren hålls uppdaterade. För att hjälpa överskuldsatta personer är det viktigt att man satsar på stöd och uppföljning i samband med skuldsaneringar och ökar incitamenten av betalningsarrangemang.

Rapporten om förebyggande och hantering av överskuldsatthet har utarbetats som ett led i genomförandet av statsrådets utrednings- och forskningsplan 2014. Rapporten har utarbetats vid Konsumentforskningscentralen vid Helsingfors universitet. Det huvudsakliga undersökningsmaterialet utgörs av intervjuer med aktörer som arbetar med överskuldsatta personer (ekonomiska rådgivare och skuldrådgivare, anställda inom socialväsendet, inom indrivnings- och utsökningssektorn och inom den tredje sektorn). I undersökningsmaterialet ingår också statistikdatabaser, internationella exempel och förfaranden samt workshopsarbete.

Ylivelkaantumisen ehkäisyn ja hoidon tehostaminen -rapport (på finska)

Mer information om statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet: tietokayttoon.fi

Ytterligare information: Raija Järvinen, forskningsdirektör, Konsumentforskningscentralen, Helsingfors universitet, tfn 050 591 2784, raija.jarvinen(at)helsinki.fi och Liisa Peura-Kapanen, projektplanerare, tfn 050 574 4978, Konsumentforskningscentralen, liisa.peura-kapanen(at)helsinki.fi