Hoppa till innehåll
Media
Valtioneuvoston kanslia framsida

Allmänna lagstiftningen om informationshantering bör utvecklas

finansministeriet
Utgivningsdatum 29.9.2017 14.47
Pressmeddelande

En arbetsgrupp framför i sin rapport av den 29 september betydande förslag till utveckling av den allmänna lagstiftning som gäller informationshanteringen. Målet med förnyandet av informationshanteringslagstiftningen är att säkra mångsidigt, smidigt och säkert utnyttjande av informationen inom den offentliga servicen.

Utnyttjandet av information spelar en central roll i en kundorienterad digital verksamhetsmodell, vilket förutsätter tydlig lagstiftning. Den allmänna lagstiftningen kan, på basis av utredningsarbetet som utförts av arbetsgruppen för utvecklandet av informationshanteringslagstiftningen som tillsattes av kommun- och reformminister Anu Vehviläinen i november 2016, uppdateras till att svara mot framtida behov som föranleds av den tekniska utvecklingen och utnyttjandet av information.

De viktigaste föreskrifterna om informationshantering i en allmän lag

Uppfattningarna om de olika utvecklingsområdena har förstärkts under arbetets gång och förståelsen av dem har utvidgats. Utvecklingsbehoven har strukturerats och preciseras till en klar grund för lagändringar. De viktigaste bestämmelserna borde enligt arbetsgruppens uppfattning koncentreras till en allmän lag om informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen som är förenlig med livscykelmodellen för information.

Ändrings- och utvecklingsbehoven inom den gällande lagstiftningen består enligt arbetsgruppens uppfattning bland annat av planerings-, utvärderings- och beskrivningsförpliktelserna som gäller informationshanteringen, regleringen som gäller interoperabilitet och användning av gränssnitt samt lagstiftningen som förstärker processtänkandet i fråga om till behandlingen av handlingar och informationsmaterial. Regleringen av registrering, förvaring och arkivering bör också förnyas.

En viktig observation i fråga om den gällande lagstiftningen är att det inom området för informationshantering finns rikligt med både allmän och sektorspecifik reglering, som till vissa delar är onödigt parallellt och överlappande. Arbetsgruppens budskap är att grunden för den allmänna lagstiftningen bör vara tydlig, så att man med stöd av den även kan avveckla och förenhetliga regleringen.

Regeringens proposition till riksdagen våren 2018

Sakkunniga samarbetsgrupper, som deltog i arbetet bland annat vid workshoppar som handlade om olika teman, medverkade i arbetsgruppens arbete. Förvaltningsområdena har under arbetets gång även betts höra sakkunniga inom sina respektive verksamhetsområden om utvecklingsbehoven.

Lagberedningen fortsätter i enlighet med regeringens målsättningar utifrån arbetsgruppens arbete så att en regeringsproposition kan överlämnas till riksdagen under vårsessionen 2018. Målet är att en ny allmän lag om informationshantering skulle träda i kraft vid ingången av 2019. Arbetsgruppens rapport sänds på remiss.

Ytterligare information:

Sami Kivivasara, lagstiftningsråd, tfn 02955 30023, sami.kivivasara(at)vm.fi
Tuomas Vanhanen, ministerns specialmedarbetare, tfn 0295 530 216, tuomas.vanhanen(at)vm.fi

Förnyandet av informationshanteringslagstiftningen - Arbetsgruppens rapport (på finska; finansministeriets publikation 37/2017)
Informationshanteringslagstiftning bereds öppet (pressmeddelande 22.11.2016)

Bakgrund: Klientorienteringen är enligt de mål som regeringen satt upp den primära principen för utvecklandet och digitaliseringen av offentliga tjänster. Regeringen har satt som mål för informationshanteringen inom den offentliga förvaltningen att ny information begärs en enda gång, att medborgarnas rätt att kontrollera användningen av information om sig själv förbättras samt att smidig överföring av information mellan myndigheterna säkerställs. Tillhandahållandet av tjänster som är ännu bättre, proaktivare och flexiblare förutsätter information, och vår tillgång till denna information är bättre än någonsin tidigare. Information som finns i digital form ska göras tillgänglig för medborgarna, företagen och hela samhället på ett kontrollerat och pålitligt sätt. Utnyttjandet av information förutsätter högklassig informationshantering som baserar sig på modern och möjliggörande lagstiftning och flexibla handlingssätt.  

Anu Vehviläinen Offentliga förvaltningens ICT