Sosiaaliturva 2030 -vaihtoehdot
20.12.2018
Toimi-hanke on valmistellut keskenään erilaisia, sisäisesti johdonmukaisia vaihtoehtoja. Vaihtoehdot esittävät pitkän aikavälin tavoitteisiin tähtääviä perusvalintoja ja -linjauksia uudistuksen tueksi. Vaihtoehdoissa esitetään korostetusti perusvalintoja ja niiden varaan rakentuvaa järjestelmää, käsittelemättä erikseen kaikkia yksittäisiä etuuksia tai edunsaajaryhmiä. Etuustasojen määrittely on osa hallituskausittaista päätöksentekoa.
Vaihtoehtojen valmistelu on avointa, vaihtoehtojen aiemmat versiot löytyvät verkkosivun valikosta. Vaihtoehtoja muokataan työn edetessä.
Vaihtoehto korostaa sosiaaliturvan yksinkertaistamista ja perheen vastuuta. Perheturva lisää perheen vastuuta yksilön toimeentulon turvaamisessa ja kohdistaa tarveharkinnan kautta tukea pienituloisille. Työllistymistä ja kuntoutusta edistäviin toimenpiteisiin osallistumalla muodostuu oikeus ylempään turvan tasoon.
Sosiaaliturvaa yksinkertaistetaan yhdistämällä työikäisten ja -kykyisten syyperusteiset perusetuudet ja toimeentulotuen perusosa yhdeksi tueksi, joka on tulovähenteinen kotitalouden tulojen suhteen: Yksilöllinen mutta kotitalouden tulot huomioiva perheturva lisää perheen sisäistä vastuuta ja kohdistaa tukea pienituloisille, turvaten välttämättömän.
Perheturvalla on kaksi tasoa sen mukaan, onko henkilö käytettävissä työllistämistä ja kuntoutusta edistäviin toimenpiteisiin. Jos ei, taso olisi alempi. Esimerkiksi opiskelijat ja kotona lasta hoitavat olisivat alemmalla perheturvalla.
Takuueläke säilyy nykyisellään.
Asumistuet ja toimeentulotuen asumismenojen korvaus kootaan yhdeksi kotitalouskohtaiseksi asumisen tueksi. Enimmäisasumismenoja tarkastellaan työssäkäyntialuekohtaisesti. Asumisen tukien kokoaminen yhteen tarkoittaa, että asumismenoja ei korvata enää toimeentulotuessa muuta kuin erityistilanteissa.
Toimeentulotukeen jäljelle jäävät korvaukset kootaan yhteen viimesijaiseksi, sosiaalityön tarveharkintaiseksi toimeentulotueksi.
Yksinkertainen järjestelmä ei voi reagoida yksilökohtaisesti, yksilöllisyyttä lisätään palveluilla.
Perusvalintojen kiteytys
Vastikkeellisuuden ja vastikkeettomuuden suhde:
Alemman tason etuus on nykyisen alennetun perusosan tapaan subjektiivinen oikeus, mutta kotitalouskohtaisesti tarveharkittu. Korkeamman tason etuudessa velvoite osallistua työllistämistä ja kuntoutusta edistäviin toimenpiteisiin. Asumisen tukien vastikkeettomuus säilyy.
Universaalisuuden ja syyperustaisuuden suhde:
Syyperustainen turva. Tarveharkinta lisääntyy merkittävästi toimeentuloturvassa ja monen nykyisen työssäkäyvän puolison kanssa asuvan perusturvan saajan etuus pienenee tai lakkaa.
Perhe- ja yksilökohtaisuuden suhde:
Jos ansioturvaan ei ole oikeutta, oikeus perustoimeentuloon turvataan perhekohtaisesti nykyisen toimeentulotuen tapaan. Asumisen tuki on kotitalouskohtainen.
Vaihtoehto korostaa palveluiden ja etuuksien yhteensovittamista sosiaaliturvan kannustavuuden ja osallisuuden lisäämiseksi. Tavoitteena on mahdollistaa ja kannustaa osaamisen kehittämiseen, työkyvyn ylläpitämiseen ja palauttamiseen sekä työhön hakeutumiseen sekä estää syrjäytymistä. Eriarvoistumiskehityksen estäminen painottuu oikea-aikaisiin palveluihin.
Vaihtoehto edellyttää, että etuutta saavien palvelutarpeet arvioidaan ja asiakkaat ohjataan oikea-aikaisesti palveluihin. Sosiaaliturvan tarpeen pitkittymistä ehkäistään nykyistä aikaisemmassa vaiheessa vaikuttavilla palveluilla.
Osallistuminen palveluihin oikeuttaa yksilölliseen ja korkeampaan tukitasoon. Työttömien osalta oikeus korkeampaan tukitasoon edellyttäisi osallistumista työllistymistä tukeviin toimenpiteisiin, työkyvyn kartoitukseen tai uudelleen- ja lisäkoulutustarpeen arviointiin ja tarvittaessa koulutukseen osallistumiseen. Sairauspäivärahan ja vanhempainpäivärahan saajat saavat korkeampaa tukitasoa.
Ellei henkilö osallistu palveluihin, on oikeutettu yksilölliseen mutta kotitalouden tulot huomioivaan alempaa tukeen nykyisen toimeentulotuen perusosan tapaan. Sama koskee kotona lasta hoitavia. Opiskelijat ovat oikeutettuja alempaan tukeen, mutta heidän kohdallaan ei huomioida kotitalouden tuloja.
Asumistuet ja toimeentulotuen asumismenojen korvaus kootaan yhdeksi kotitalouskohtaiseksi asumisen tueksi. Enimmäisasumismenoja tarkastellaan työssäkäyntialuekohtaisesti. Asumisen tukien kokoaminen yhteen tarkoittaa, että asumismenoja ei korvata enää toimeentulotuessa muuta kuin erityistilanteissa.
Toimeentulotukeen jäljelle jäävät korvaukset kootaan yhteen viimesijaiseksi, sosiaalityön tarveharkintaiseksi toimeentulotueksi.
Osaamisen ylläpitäminen turvataan nykyistä yhtenäisemmin ja kattavammin jatkuvan, elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaan. Painopisteenä on työelämässä tarvittavan osaamisen hankkiminen ja ylläpitäminen koko eliniän.
Perusvalintojen kiteytys
Vastikkeellisuuden ja vastikkeettomuuden suhde:
Alemman tason etuus on nykyisen alennetun perusosan tapaan subjektiivinen oikeus, mutta kotitalouskohtaisesti tarveharkittu. Korkeamman tason sosiaaliturva on nykyistä velvoittavampi ja etuuksien ja palveluiden välinen suhde on tiiviimpi. Asumisen tukien vastikkeettomuus säilyy.
Universaalisuuden ja syyperustaisuuden suhde:
Universaali oikeus koulutukseen ja siihen liittyviin tukipalveluihin, muuten pääosin syyperustaista.
Perhe- ja yksilökohtaisuuden suhde:
Ei muuta perhe- ja yksilökohtaisuuden suhdetta: syyperusteinen säilyy yksilöllisenä, viimesijainen perhekohtaisesti tarveharkittuna.
Lähtökohtana on ehdoton oikeus yksilökohtaiseen vastikkeettomaan turvaan. Palvelut eivät ole velvoittavia, mutta niitä on tarjolla. Valinnan vapaus mahdollistaa ihmiselle uusia toimeliaisuuden ja työn muotoja ja yhteiskuntaan osallistumista.
Perusturvaetuus korvaa nykyiset perusturvaetuudet (sairaspäiväraha, vanhempainpäiväraha, kuntoutuspäiväraha, työttömyysetuudet, kotihoidontuen, opintorahan) ja perustoimeentulotuen. Etuuden saavat kaikki 18 vuotta täyttäneet laillisesti Suomessa oleskelevat työikäiset.
Oikeus kaikkiin sosiaali- ja terveyspalveluihin säilyy muuttumattomana. Työtulo tai muu tulo vähentää etuutta ilman suojaosaa vähenemisprosentilla. Etuus ei kartuta eläkettä.
Asumistuet ja toimeentulotuen asumismenojen korvaus kootaan yhdeksi kotitalouskohtaiseksi asumisen tueksi. Enimmäisasumismenoja tarkastellaan työssäkäyntialuekohtaisesti. Asumisen tukien kokoaminen yhteen tarkoittaa, että asumismenoja ei korvata enää toimeentulotuessa muuta kuin erityistilanteissa.
Toimeentulotukeen jäljelle jäävät korvaukset kootaan yhteen viimesijaiseksi sosiaalityön tarveharkintaiseksi toimeentulotueksi.
Perusvalintojen kiteytys
Vastikkeellisuuden ja vastikkeettomuuden suhde:
Perusturva on vastikkeeton.
Universaalisuuden ja syyperustaisuuden suhde:
Universaali tuki, johon liittyy yksilöllinen tuloharkinta.
Perhe- ja yksilökohtaisuuden suhde:
Yksilöllinen oikeus turvaan, asumistuen osalta kotitalouskohtainen.