Hoppa till innehåll
Media
Valtioneuvoston kanslia framsida

Den officiella podcasten 18.8.2020: Coronaviruset och återgången till skolan

Utgivningsdatum 18.8.2020 12.00 | Publicerad på svenska 25.9.2020 kl. 13.59

I det första avsnittet av poddserien Den officiella podcasten diskuterar undervisningsminister Li Andersson och direktören för den grundläggande utbildningen i Vanda stad Pepita Kaskentaus skolstart i skuggan av coronaepidemin. De utvärderar vårens framgångar och lärdomar och reflekterar över coronavirusets långtgående följder.

Skolstart i form av närundervisning inom den grundläggande utbildningen har orsakat oro i hemmen samtidigt som antalet sjukdomsfall har ökat något igen. Man har arbetat hårt i skolorna för att garantera en trygg undervisningsmiljö genom specialarrangemang. Direktör Pepita Kaskentaus berättar att stämningen vid rektorsmötet i Vanda före skolstarten var lugn och tillitsfull. Undervisningsminister Li Andersson betonar att barnen ska ges en chans att glädjas över att få lära sig.

”Det är viktigt att i synnerhet vi vuxna inte låter coronaoron tynga diskussionen om skolgång. Vi måste också ge utrymme åt den glädje barnen känner över att skolan börjar igen”, konstaterar ministern.

”Barnen är så otroligt förväntansfulla nu när de har sommaren och sommarlovet bakom sig. De har redan ruskat av sig minnet av våren och väntar på att skolan ska börja”, beskriver även Kaskentaus.

Inom den grundläggande utbildningen fick man redan i slutet av maj ett litet smakprov på närundervisning enligt de säkerhetsanvisningar som coronaviruset förutsätter. Nu har skolstarten naturligtvis väckt vissa frågor i hemmen, särskilt hos föräldrar till barn som tillhör riskgrupper. 

”Oftast är oron helt motiverad, där ligger någon hälsomässig orsak bakom. Vi försöker förklara för föräldrarna att vi även i nuläget kan ordna studier på ett målinriktat sätt och är beredda att gå in för undantagslösningar”, säger Kaskentaus.
    
Enligt minister Andersson gick man vid rätt tidpunkt in för vårens undantagslösning om övergång till distansundervisning. Livet präglades av en enorm osäkerhet och skolorna stängdes som ett led i en mer omfattande nedstängning av samhället. Enligt ministern talar de senaste uppgifterna om hur barn smittar andra för ett beslut om närundervisning i höst. Beslutet har samband med vårt samhälles värderingar.

”Budskapet är att barns rätt att gå i skola och barns rätt till undervisning är något som samhället vill prioritera allra högst. Vi vuxna ska agera ansvarsfullt för att kunna trygga den här rätten också under hösten”, konstaterar Andersson. 

”Alla våra åtgärder utgår från att rätten till undervisning ska tryggas så väl som möjligt. Vi gör det vi måste”, säger Kaskentaus.

De viktigaste anvisningarna i höstens skolarbete gäller handhygien och avstånd mellan enskilda elever och elevgrupper, och att man inte får komma till skolan om man har symtom. Det väsentliga är att testningen fungerar väl.

”Jag anser det vara viktigt att också familjerna kan lita på att testningsprocessen är tillräckligt smidig och snabb bara man följer anvisningarna”, betonar Andersson.

Till skillnad från våren är anvisningarna av rekommendationskaraktär. Det innebär att vi, beroende på sjukdomsläget, sannolikt kommer att se mer regional tillämpning av anvisningarna än i våras. Skolorna har varit nöjda med anvisningarna trots att de i våras var tvungna att börja tillämpa dem med stor brådska. Varje skola måste dock hitta sina egna lösningar.

”Vi har inget gemensamt mönster som alla skolor i Finland ska följa för att tolka anvisningarna på samma sätt. Det finns ett ramverk som vi måste hålla oss inom och på så sätt göra vårt bästa”, säger Kaskentaus.

En av de svåraste frågorna under hösten har att göra med att sporra skolavhoppare och elever som behöver stöd i undervisningen. Stödet från staten har varit till stor hjälp, men mycket arbete återstår under hösten. Till exempel situationen för elever som får intensifierat stöd och för barn i behov av barnskydd väcker oro. Å andra sidan kan vårens lyckade distansundervisning förbättra Finlands möjligheter att klara sig till exempel i framtida Pisa-undersökningar, eftersom vi redan har goda digitala färdigheter. Kaskentaus och Andersson framhäver också vikten av gemenskap i skolvärlden.

”Samarbetet mellan lärarna har till och med ökat när de har varit tvungna att hjälpa varandra så mycket och planera tillsammans”, berättar Kaskentaus. 

”I våras oroade jag mig för att vår skoluppfattning ska gå flera årtionden tillbaka i tiden, att det bara är den undervisning en lärare ger som gäller. Men i skolan lär man ju sig också sociala färdigheter, där växer vi som människor, och undervisning i konst- och färdighetsämnen är utmanande på distans. Förhoppningsvis har vi efter våren en bättre uppfattning om deras betydelse”, bedömer Andersson. 

Vi får inte heller glömma hur viktiga rasterna är för barnen.