Understatssekreterare Tuomas Saarenheimo övergår till EU-uppgifter

finansministeriet
Utgivningsdatum 7.2.2020 8.42 | Publicerad på svenska 7.2.2020 kl. 12.02
Tuomas Saarenheimo.

Finansministeriets understatssekreterare Tuomas Saarenheimo har valts till ordförande för eurogruppens arbetsgrupp och EU:s ekonomiska och finansiella kommitté.

Eurogruppens arbetsgrupp förbereder Eurogruppens möten. Ekonomiska och finansiella kommittén förbereder bland annat beslut som fattas av rådet för ekonomiska och finansiella frågor (Ekofin). Ordföranden arbetar vid rådets generalsekretariat i Bryssel.

Eurogruppens arbetsgrupp och ekonomiska och finansiella kommittén utsåg en ordförande torsdagen den 6 februari. Medlemsländernas finansministrar bekräftar utnämningarna vid sina möten senare denna månad. Eurogruppen sammanträder den 17 februari och Ekofinrådet den 18 februari.

Saarenheimo har arbetat som understatssekreterare för internationella ärenden och finansmarknadsärenden sedan 2013. Dessförinnan har han arbetat bland annat som avdelningschef för avdelningen för penningpolitik och forskning samt som ledande rådgivare vid Finlands Bank. Saarenheimo har också varit direktionsmedlem i Internationella Valutafonden (IMF).

Mediefoton på Tuomas Saarenheimo (statsrådets bildbank)

Tuomas Saarenheimo, understatssekreterare, tfn 02955 30350, tuomas.saarenheimo(at)vm.fi

Beskattning Finansmarknaderna Finanspolitiken Ministeriet