Hoppa till innehåll
Valtioneuvoston kanslia framsida

Eurogruppen bereder förslag för lindring av de ekonomiska konsekvenserna av coronan

finansministeriet
Utgivningsdatum 6.4.2020 15.03
Katri Kulmuni.

Eurogruppen strävar tisdagen den 7 april efter att nå samförstånd om förslagen att lindra de ekonomiska konsekvenserna av coronakrisen. Finansminister Katri Kulmuni företräder Finland i videokonferensen.

Medlemmarna i Europeiska rådet, dvs. EU:s stats - och regeringschefer, bad den 26 mars eurogruppen att utarbeta konkreta förslag som tar hänsyn till den aldrig tidigare upplevda störning som beror på coronaepidemin. Eurogruppen behandlar förslagen i sin utvidgade sammansättning som omfattar samtliga EU-länder.

Bland annat följande alternativ har diskuterats:

• Europeiska stabilitetsmekanismen har föreslagit ett instrument för förhandsfinansiering (ECCL) som alla euroländer kan ansöka om.
  • Europeiska kommissionen har föreslagit ett instrument för tillfälligt stöd för att minska riskerna för arbetslöshet (SURE).
  • Europeiska investeringsbanken har föreslagit en allmäneuropeisk garantifond för att stödja i synnerhet små och medelstora företag.

Efter att eurogruppen berett sina förslag kommer de att behandlas av medlemmarna i Europeiska rådet.

Information om frågorna på eurogruppens dagordning (rådets webbplats, uppdateras efter mötet)

Ytterligare information:

Marketta Henriksson, chef för EU-sekretariatet, tfn 02955 30441, marketta.henriksson(at)vm.fi

Eurogruppen är ett informellt organ som koordinerar euroländernas ekonomiska politik och främjar tillväxt. Till gruppen hör euroländernas finansministrar. Eurogruppen drar upp politiska riktlinjer men fattar inte beslut om till exempel lagstiftningen.

Finanspolitiken Katri Kulmuni