Hyppää sisältöön

Hallitukselta kannanotot veronkierron vastaisesta työstä ja yritysten julkisen raportoinnin lisäämisestä

valtioneuvoston viestintäosasto
Julkaisuajankohta 9.5.2017 10.18 | Julkaistu suomeksi 9.5.2017 klo 13.07
Tiedote 221/2017

Suomi toimii aktiivisesti veronvälttämisen vastaisessa kansainvälisessä yhteistyössä, ja aiheesta on valmisteilla kotimaista lainsäädäntöä. Lisäksi lainsäädännöllä varmistetaan, että viranomaiset saavat tietoja siitä, miten suurimmat kansainväliset yritykset maksavat veroja eri maissa. Suomi tukee myös yritysten julkiseen raportointiin liittyviä hankkeita.

Hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta hyväksyi tiistaina 2. toukokuuta poliittisen kannanoton veronkierron ja aggressiivisen verosuunnittelun vastaisesta työstä ja Suomen toimenpiteistä. Ministerivaliokunta hyväksyi myös poliittisen kannanoton yritysten tuloverotietojen raportoinnin lisäämisestä.

Hallitus haluaa kannanotoillaan korostaa yritysten toiminnan avoimuuden ja vastuullisuuden merkitystä. Avoimuuden periaate lisää kansalaisten mahdollisuutta arvioida yritysten toimintaa ja luo eri yrityksille tasavertaisen liiketoimintaympäristön.

Veronvälttämistä torjutaan lainsäädännöllä

Hallitus pitää erittäin tärkeänä ylläpitää ja toimeenpanna Suomessa ja kansainvälisesti veronvälttämisen ja aggressiivisen verosuunnittelun vastaisia toimia. Hallitus on kotimaassa ja kansainvälisesti sitoutunut vahvasti veronkierron ja aggressiivisen verosuunnittelun vastaiseen työhön ja niitä estävän lainsäädännön täytäntöönpanoon.

Suomen lainsäädäntöön sisältyy nykyisin säännöksiä sekä kansainvälisen yritystoiminnan tuottaman tulon verotuksesta että veronvälttämisen ja aggressiivisen verosuunnittelun torjunnasta. Viime vuosina on myös kansainvälisesti edistytty merkittävästi veronvälttämisen ja aggressiivisen verosuunnittelun estämisessä.

Kansainvälinen yhteistyö näissä asioissa on välttämätöntä. Suomi on osallistunut yhteistyöhön tiiviisti sekä EU:ssa että Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestössä OECD:ssä.

Kansainvälisen toiminnan verotukseen on pyritty vaikuttamaan myös parantamalla veroviranomaisten tietojensaantioikeuksia sekä tehostamaan tietojenvaihtoa. EU:ssa tietojenvaihtoa yritysten toiminnasta on lisätty muun muassa säännöksillä ennakkopäätösten automaattisesta vaihtamisesta jäsenvaltioiden kesken.

OECD ja G20-maat ovat sopineet yritysten maakohtaisesta raportoinnista viranomaisille ja tietojen automaattisesta vaihtamisesta. Suomi on pannut näihin liittyvän EU-direktiivin täytäntöön laeilla, jotka tulivat voimaan tämän vuoden alussa.

Kansallisten ja kansainvälisten toimenpiteiden pohjalta Suomessa on jo voimassa tuoretta sääntelyä ja menettelyjä, jotka parantavat edellytyksiä verottaa Suomessa syntyneitä tuloja. Parhaillaan valmistellaan useita lakeja veronvälttämisen ehkäisemisestä.

Yritysten voitot tulee verottaa siellä, missä ne syntyvät

Hallituksen mukaan yritysten voitot tulee verottaa siellä, missä ne syntyvät. Hallitus pitää tärkeänä myös muita toimia, joilla vahvistetaan yritysten kilpailun tasavertaisuutta.

Kun yritykset raportoivat avoimesti tietyistä tuloverotiedoistaan ja veronmaksustaan, niiden toimintaa voidaan arvioida julkisesti. Hallitus pitää tätä osana tasavertaista kilpailua ja yritysten yhteiskuntavastuuta.

Hallitus on vahvasti sitoutunut edistämään yritysten veroraportointia ja avoimuutta, jotta nämä tavoitteet toteutuvat.

Veroraportointia ja avoimuutta käsitellään kansainvälisessä yhteistyössä EU:ssa. Suomi osallistuu työhön aktiivisesti ja tukee näitä tavoitteita edistävien kansainvälisten sopimusten ja toimenpiteiden laatimista sekä tulee toimeenpanemaan ne tehokkaasti. Suomalaisten yritysten tulee olla velvoitteiden osalta tasavertaisessa kilpailuasemassa kilpailijoidensa kanssa.

Kannanotot kokonaisuudessaan

Valtioneuvoston poliittinen kannanotto veronkierron ja aggressiivisen verosuunnittelun vastaisesta työstä ja Suomen toimenpiteistä
Valtioneuvoston poliittinen kannanotto yritysten tuloverotietojen raportoinnin lisäämisestä

Lisätietoja: finanssineuvos Jari Salokoski, p. 0295 530 437 ja erityisasiantuntija Leena Aine, p. 0295 530 032, valtiovarainministeriö sekä alivaltiosihteeri Tuomas Pöysti, p. 0295 163 012, sosiaali- ja terveysministeriö