Hyppää sisältöön

Rådet för bedömning av lagstiftningen
Vilka företag berörs särskilt av direktivet om företagsansvar?

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 23.2.2023 15.33 | Publicerad på svenska 25.4.2023 kl. 15.43
Nyhet

Rådet för bedömning av lagstiftningen har lämnat ett utlåtande till arbets- och näringsministeriet om statsrådets skrivelse och kompletterande skrivelse till riksdagen om kommissionens förslag till direktiv om tillbörlig aktsamhet för företag i fråga om hållbarhet (företagsansvarsdirektivet). Skrivelserna ger en bra uppfattning om målen för direktivförslaget. De viktigaste effekterna har i huvudsak behandlats grundligt.

Syftet med unionsdirektivet om företagsansvar är att öka respekten för mänskliga rättigheter och för miljöskydd. Genom direktivet blir företagen skyldiga att iaktta tillbörlig aktsamhet. Detta innebär att ett företag ska ha processer för att identifiera, förebygga och korrigera de skadliga konsekvenser som verksamheten hos det egna företaget, dotterbolagen och etablerade affärspartner orsakar de mänskliga rättigheterna och miljön.

Av skrivelserna framgår de frågor som är väsentliga för Finland och de viktigaste förslagen beskrivs tydligt. Rådet för bedömning av lagstiftningen anser emellertid att användningsändamålen för det nationella handlingsutrymmet i direktivet bör beskrivas närmare när behandlingen av ärendet framskrider.

Den föreslagna regleringen har betydande ekonomiska effekter för finländska företags och myndigheters verksamhet. Av skrivelserna framgår det inte tydligt vilken sektor de företag som särskilt omfattas av skyldigheterna i direktivet hör till. Vilka företag faller till exempel utanför direktivets tillämpningsområde? I vilka länder eller regioner har finländska företag verksamhet där skyldigheterna enligt direktivet har särskild betydelse?

Enligt skrivelserna har Finland ingen myndighet som naturligt skulle få den nya tillsynsuppgiften enligt direktivet, utan det vore ändamålsenligt att inrätta en ny myndighet för tillsynsuppgiften. Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att man vid den fortsatta beredningen av ärendet bör bedöma vad det kostar att inrätta en sådan ny myndighet och de fortlöpande kostnader som myndighetens verksamhet medför. Det bör dessutom ges en motivering till varför tillsynsuppgiften inte är lämplig för någon befintlig myndighet.

Rådet har lämnat ett utlåtande om statsrådets skrivelse (U 35/2022 rd) och kompletterande skrivelse (UK 33/2022 rd) om kommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets direktiv om tillbörlig aktsamhet för företag i fråga om hållbarhet. Arbets- och näringsministeriet har lämnat dessa skrivelser till riksdagen.

Rådet för bedömning av lagstiftningen rekommenderar att de utvecklingsförslag som presenteras i utlåtandet ska beaktas i den fortsatta beredningen av ärendet och i de närmare konsekvensbedömningarna.

Ytterligare information: Leila Kostiainen, ordförande för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0400 805 417, Essi Römpötti, specialsakkunnig, sekretariatet för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 125, Meri Virolainen, bedömningsråd, sekretariatet för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 202 och Annika Collin, specialsakkunnig, sekretariatet för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0295 160 589.

Rådet för bedömning av lagstiftningen är ett självständigt och oberoende organ som ger utlåtanden om utkast till regeringspropositioner och konsekvensbedömningarna i dem.